-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)
-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:635 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:42

ضمانت اجرائي قوانين از نظر قرآن و دنياي امروز چگونه است؟

در مورد قوانين اسلامي كه طرح آنرا قرآن ريخته از نظر ضمانت اجراء امكانات زيادي وجود دارد و به اصطلاح دست قانونگزار از اين نظر كاملا باز است، زيرا



اولاً ـ راه پيشگيري از جرائم از طريق دميدن روح ايمان در افراد و ايجاد اعتقاد به يك سيستم مراقبت دائمي و هميشگي و در هر مكان و هر شرائط، كاملا باز است.



قرآن ، تصريح ميكند آثار عمل هر قدر كم و كوچك باشد، در دست و پا و چشم و گوش و زبان، باقي ميماند، و اينها در روز رستاخيز گواهي خواهند داد.



علاوه بر اينكه بدون اينها نيز خداوند از اسرار درون و برون همه موجودات، حتي در دورترين اعماق آسمان با خبر است و اصولا براي او، درون و برون و دور و نزديك مفهومي ندارد و با همه كس در همه جا هست و اين عقيده و ايمان را با عبادات و نيايشهاي روزانه زنده نگه ميدارد.



ثانياً ـ براي اطاعت از قوانين، پاداشهاي فراواني كه روح انسانرا ميتواند كاملا سيراب كند قائل شده است، بنابراين، ضمانت اجرائي آنها تنها مسئله «كيفر» نيست، بلكه «پاداش» هم در اين زمينه نقش فعالي دارد.



جالب توجه اينكه، پاداش هر عمل نيك و اطاعت از قوانين را ده برابر تعيين نموده، در حالي كه كيفر را، براي رعايت عدالت، همانند نوع تخلف و مقدار و تعداد آن قرار داده است «مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلِلّهِ عَشْرُ اَمْثالِها وَ مَنْ جاءَ بِالسَّيِئَةِ فَلا يُجْزي اِلّا مِثْلُها» انعام/ 160 افق و دايره پاداشهاي معنوي قرآن بقدري وسيع است كه هر خير و بركتي را در مقياس بينهايت دربرميگيرد «وَسارِعوُا اِلي مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّكُمْ وَجَنَّةٍ عَرْضُهَا السَّمَواتُ وَالْاَرْضُ اَعِدَّتْ لِلْمُتَّقِينَ» آل عمران/ 133 [سبقت بگيريد بسوي آمرزش پروردگارتان و بسوي بهشتي كه وسعت آن پهنة آسمان و زمين را فراميگيرد، و براي پرهيزگاران آماده شده است.]



ثالثاً ـ كيفرهاي معنوي و مادي را بهم آميخته و با وارد ساختن كيفرهاي اخلاقي و وجداني و رواني در اين قسمت، معجون خاصي كه اثر آن در ذائقة روح، دير پاي و عميق باشد، ساخته است، مثلا در مورد قتل عمد ميگويد



«وَمَنْ يَقْتُلْ مُؤْمِناً مُتُعَمِّداً فَجَزاؤُهُ جَهَنَمُ خالِداً فيها وَغَضْبُ اللهِ عَلَيْهِ وَلَعْنَهُ وَاَعَدَّلَهُ عَذاباً عَظيماً» نساء/ 93 [كسيكه انسان با ايماني را از روي عمد بقتل برساند كيفر او دوزخ است و براي هميشه در آن مي‎ماند و خشم خدا او را فروميگيرد و از رحمت خودش اصو را دور ميسازد و عذاب عظيمي براي او فراهم ساخته است] علاوه بر اين، قصاص را تشريع نموده و اجازه ميدهد قاتل را بقتل برسانند و كسيكه عضو بدن كسي را بعمد ناقص ساخته، همان عضو او را ناقص كنند «فَمَنْ اِعْتَدي عَلَيْكُمْ فَاعْتَدوُا بِمِثْلِ ما اعْتَدي عَلَيْكُمْ» [هركس بشما تعدي كند، بهمان مقدار قصاص كنيد]








قرآن و آخرين پيامبر


حضرت آيت الله مكارم شيرازي

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.